Gemiddeld worden er 350 kinderen opgevangen door Imani Rehabilitation Centre. Niet alleen heeft Imani programma’s om de kinderen op te vangen, maar de organisatie probeert ook een bijdrage te leveren aan het verminderen van de armoede met programma’s die zich richten op de gemeenschappen in de sloppenwijken. Een greep uit de diverse programma’s.In het programma voor opvang en bescherming probeert Imani te achterhalen of er nog levende ouders of familieleden zijn van een kind. Zo mogelijk wordt een kind herenigd met ouder(s) of een famililid. Er zijn verschillende gezondheidprogramma’s. Nieuwe kinderen worden uitvoerig medisch onderzocht, zieke kinderen worden verpleegd of moeten soms naar het ziekenhuis worden gebracht. In Imani worden meer dan 50 kinderen die besmet zijn met HIV/Aids opgevangen. Voor de kinderen uit de tehuizen is een programma voor onderwijs opgezet, ook is er een programma voor kinderen uit de naburige sloppenwijken die op een of andere manier buiten de boot vallen. Voor de kinderen worden schoolreisjes georganiseerd om hun blik te verruimen, bijvoorbeeld naar een waterkrachtcentrale, een rijst irrigatieproject, de dierentuin, het museum of de parlementsgebouwen. Er zijn diverse programma’s voor voorlichting aan de gemeenschappen in de sloppenwijken op het gebied van HIV/Aids, kindervoeding, kinderrechten etc. Imani kent een adoptieprogramma. Steeds meer kinderen worden door Keniaase echtparen geadopteerd. Eind augustus was er een indrukwekkende adoptieplechtigheid, waarbij elf kinderen toevertrouwd werden aan hun nieuwe ouders. Daarnaast is een programma voor uit-huis training, om kinderen die de volwassenheid bereiken voor te bereiden op zelfstandigheid. Imani is gestart met een programma voor micro financiering, dat in de loop van 2009 wordt uitgebreid met ondersteuning van de SEED Trust.